Projekt „Program dla szkół„
„Program dla szkół” to unijny projekt koordynowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który polega na dostarczaniu dzieciom owoców, warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych.
Głównym celem „Programu dla szkół” jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych poprzez dostarczanie uczniom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych. Dzięki temu dzieci od najmłodszych lat poznają smaki zdrowych przekąsek.
Program obejmuje również działania o charakterze edukacyjnym i promocyjnym. Ich celem jest zwiększenie jego rozpoznawalności oraz budowanie świadomości rodziców i nauczycieli dotyczącej ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci.
„Program dla szkół” to unijny projekt będący kontynuacją dwóch programów: „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”.
Projekt „Nawigacja w Każdą Pogodę„
Od września tego roku nasza szkoła realizuje nowy program profilaktyczny Nawigacja w Każdą Pogodę. Program ten opracowany został przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej i zawiera pakiet narzędzi badawczo-profilaktycznych do samodzielnego wykorzystania przez kadry szkolne. Umożliwia on wykonanie autodiagnozy środowiska szkolnego oraz realizację działań profilaktycznych opartych na wynikach tej diagnozy. Program profilaktyczny Nawigacja w Każdą Pogodę (NWKP) realizuje cele i zadania profilaktyki uniwersalnej oraz promocji zdrowia psychicznego. Jej zadaniem jest wzmocnienie naturalnych zasobów odporności i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i kryzysowymi (zasobów osobistych, rodzinnych i środowiskowych).
Cele szczegółowe programu to:
1. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (m.in. umiejętności takich jak: akceptacja uczuć, kierowanie własnymi zachowaniami, szukanie wsparcia, dostrzeganie pozytywów, świadomość własnych celów życiowych, wspieranie innych).
2. Wyposażenie rodziców i nauczycieli w aktualną wiedzę o zasobach i problemach ich środowiska szkolnego istotną ze względu na wpieranie odporności psychicznej uczniów i dbanie o klimat szkoły.
3. Wzmacnianie pozytywnych relacji w środowisku szkolnym (uczniowie, rodzice, nauczyciele) klas objętych programem poprzez rozwijanie wzajemnej empatii z wykorzystaniem wyników badań z danego środowiska szkolnego ukazujących pozytywny potencjał w relacjach między tymi grupami.
Warsztaty „Internet bez hejtu„
Realizowane są w naszej szkole warsztaty Internet bez hejtu. Prowadzi je psycholog z Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży w Lubinie. Skierowane są do uczniów klas 4-7.
Projekt „Odyseja Umysłu„
Odyseja Umysłu to przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
Celem programu jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Uczy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.
Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Program zachęca uczniów, by działali w duchu innowacji – łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. Stawia przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów.
Projekt „Życie jest piękne!„
Czas realizacji; od października 2025 do czerwca 2026
Osoby odpowiedzialne: Jadwiga Gretkierewicz, Magdalena Kajda
Uczestnicy projektu: klasa 3b
„Życie jest piekne” to projekt edukacyjno -formacyjny o tematyce pro-life, skierowany do dzieci klas trzecich. Ma on nauczyć młodego człowieka szacunku dla życia ludzkiego od momentu poczęcia.
Innowacje pedagogiczne 2025/2026
- „Dzieciaki – Kuchciaki”
– czas trwania: wrzesień 2023 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Krzysztofę Malinowską w klasie 1a-3a,
– cele: zainteresowanie uczniów przyrządzaniem prostych posiłków, jako umiejętnością pożytecznie wykonywaną w życiu codziennym, która z czasem może przerodzić się w interesujące hobby, wdrażanie nawyku zdrowego odżywiania się jako formy przeciwdziałania otyłości, zagospodarowanie wolnego czasu uczniów,
- „Relaks przy książce”
– czas trwania: wrzesień 2024 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Elżbietę Skuba – Zwierz w klasie – 2a, 3a,
– cele: wyciszenie, wyrabianie cierpliwości, pobudzanie wyobraźni, poznanie i doskonalenie technik czytania (literowe, sylabowe, słowne, pojęciowe), rozwijanie umiejętności wysławiania się, uczenie myślenia, zwiększenie inteligencji, zagospodarowanie wolnego czasu uczniów.
- „Żyj bezpiecznie, zdrowo i kolorowo”
– czas trwania: wrzesień 2024 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Magdalenę Rutynę podczas zajęć w świetlicy,
– cele: zapoznanie z pojęciem „bezpieczeństwo” oraz z wyrażeniem „poczucie bezpieczeństwa”, zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pierwszej pomocy i numerami telefonów służb ratowniczych , nabycie umiejętności wzywania pogotowia ratunkowego i informowania innych służb ratowniczych, nabycie podstawowych umiejętności udzielania pierwszej pomocy, rozwijanie umiejętności współdziałania , nauka podejmowania samodzielnych decyzji, kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu podczas przebywania w świetlicy szkolnej.
- „Gramatyka na bitach”
– czas trwania: wrzesień 2025 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Patrycję Kurasiak podczas lekcji języka angielskiego,
– cele: rozwijanie praktycznej znajomości gramatyki języka angielskiego; zwiększenie zaangażowania uczniów w proces nauki języka poprzez elementy rytmu, rymu i muzyki; doświadczanie gramatyki jako czegoś dynamicznego, ciekawego i bliskiego ich codziennej kulturze; wspieranie różnorodnych stylów uczenia się; kształtowanie pozytywnego podejścia do nauki języka angielskiego oraz przełamywanie barier językowych.
- „Mały Ratownik”
– czas trwania: wrzesień 2025 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Annę Machaczkę w klasie 2b,
-cele: kształtowanie u uczniów poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych; rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w prostych sytuacjach.; przygotowanie do właściwego reagowania w nagłych zdarzeniach; rozwijanie postaw prospołecznych – empatii, odwagi, współpracy.
- „Mistrz kaligrafii”
– czas trwania: wrzesień 2025 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Gabrielę Koleśniak – Gitler w klasie 1c,
– cele: pobudzenie rozwoju ruchowego dziecka, szczególnie rozwijanie motoryki rąk i koordynacji wzrokowo – słuchowej; wykształcenie prawidłowego uchwytu ołówka, pióra; kształtowanie umiejętności ładnego pisania poprzez działanie i zabawę.
- „ENCE – PENCE, SPRAWNE RĘCE”
– czas trwania: wrzesień 2025 – maj 2026,
– innowacja realizowana przez panie: Jadwigę Gretkierewicz, Barbarę Łamińską, Wiktorię Łatę w grupach świetlicowych,
– cele: kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja); normalizacja napięcia mięśniowego; poprawa umiejętności chwytnych rąk; rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki; wydłużenie zdolności koncentracji uwagi; stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni (stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa); wzmocnienie poczucia własnej wartości; zapobieganie i pokonywanie trudności w nauce.
- „Scrablomania”
– czas trwania: wrzesień 2025 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez panią Katarzynę Stępień w klasie 1b,
– cele: rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych; kształtowanie logicznego myślenia i strategii; integracja społeczna i rozwój umiejętności pracy w grupie; wzmacnianie motywacji i pozytywnego nastawienia do nauki; wspieranie indywidualizacji procesu nauczania; promowanie innowacyjnych metod nauczania.
- „Roboty na co dzień. Nauka techniki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii”
– czas trwania: styczeń 2026 – czerwiec 2026,
– innowacja realizowana przez pana Karola Mendrunia w klasach 4 – 6,
– cele: nauka programowania; nauka sterowania urządzeniami; umiejętność budowania prostych konstrukcji; rozwijanie umiejętności w dziedzinie mechaniki i robotyki.
